Abrikoskugler

0

I et forsøg på at lave nogle søde kugler, som ikke har helt så højt et sukker-indhold som dem man laver med dadler, har jeg eksperimenteret med disse som udelukkende er lavet med abrikoser. Det blev vellykket. Abrikoser har et forholdsvist lavt glykæmisk index sammenlignet med dadler. GI-tallet er et mål for en fødevares evne til at påvirke kroppens blodsukkerniveau på baggrund af indholdet af kulhydrater. Abrikoser har et index på 31, figner har et på 61 og dadler er helt oppe på 103.

De blev testet af børne-panelet. Den mindste godkendte dem og har fået dem med i madpakken. Smagen er meget á la dadelkugler – men med knap så mange kalorier.

Abrikos-kugler

  • 1 dl mandler
  • 150 g abrikoser
  • 1 spsk hampefrø
  • 2 spsk kakao
  • 1/4 tsk vanillepulver
  • Saft og skræl fra en halv citron
  • Et lille nip salt

Start med at blende mandlerne til groft mel. Tilsæt herefter de øvrige ingredienser og kør indtil massen begynder at samle sig. Hvis den er for tør, når du skal forme kuglerne, kan du tilsætte lidt flere abrikoser og blende igen. Form til kugler og opbevar i et glas i køleskabet.

Sodesager_Abrikoskugler_03

Share.

About Author

Passioneret mad-nørd. Brænder for at lave mad fra bunden med gode råvarer, gerne økologisk. Læser kogebøger og kigger på Pinterest til godnat-læsning. Spiser fortrinsvis vegetarisk. Er ikke fanatisk på nogen områder, men mener det handler om at bruge tid på at lave mad der er sund og smager godt. Vil gerne slå et slag for at tage børnene med i køkkenet - det er den bedste måde at lære dem om råvarer på. Og mad man selv har været med til at lave smager bare bedre.

Leave A Reply