Tygger du din mad ordentligt?

0

Mit år starter ikke som mange andres med en masse nytårsforsætter, men med en tradition om at tage på nytårs- og yoga-retræte hos Camilla Netterstrøm – en gudsbenådet yoga- og meditationslærer.

Jeg kommer helt ned i gear og får mental ro, som styrker mig og bringer mig i balance, så jeg bedre kan mærke mig selv og se min retning.
På dette 3-dages retræte, spiser vi altid vegetarisk detox-kost, vi er i sauna og bader i havet.

I år talte vi meget om måden vi spiser på, og om at tygge maden ordentligt inden vi synker den. Jeg kan så meget genkende at spise, mens jeg arbejder ved min computer eller i køkkenet. Min morgenmad indtager jeg tit, mens jeg laver mine børns madpakker  – som et stående taffel uden egentlig fokus på hverken at nyde min mad eller få tygget den ordentlig. Egentligt kommer det nok mere i nærheden af at få slugt maden, så jeg kan komme videre.

Og tænkt lige en gang hvad det er vi sender ned i vores mavesæk og beder vores fordøjelse gå i gang med! Store stykker mad, som den må bruge en masse energi på at få nedbrudt, for at få næring ud af maden. Når vi tygger maden grundigt, forbereder vi maven på at nu kommer der snart mad ned og den går igang med at geare mavensyren op til at tage sig af opgaven.

Et andet aspekt ved selve tyggeprocessen er, at vi bedre kan smage maden når vi tygger den grundigt istedet for bare at sluge den.  Selve dét at nyde maden og få alle smagsnuancerne med, giver en helt anden oplevelse af måltidet.

Jeg vil forsøge at have fokus på følgende når jeg spiser:

  • Nyde maden mere og smage grundigt på den
  • Tygge indtil maden bliver nærmest flydende
  • Tage mindre mundfulde ind ad gangen
  • Indtage måltider ved bordet i fred og ro

 

 

Share.

About Author

Leave A Reply